Menu:

Plus500

Affiliate marketing vist in dezelfde vijver als de opkomende cashback-branche

April 2011, Den Bosch - De laatste tijd (sinds eind 2010) is veel geschreven en gezegd is over de veranderende strategie van Google t.o.v. affiliate websites. Zie o.a. Affiliate Marketing & Google: Friends or Foes? en Affiliate websites in de problemen door Google. Tot op zekere hoogte lijkt de strategie van Google wel logisch, ongeacht of zij zelf zouden willen verdienen aan de doorkliks. Sites die niets toevoegen, maar enkel een extra klik voor de gebruiker / bezoeker zijn horen ook niet hoog thuis in de rankings. Wat wel iets zou kunnen toevoegen valt te lezen onder websites. Door al die aandacht voor Google en haar strategie lijkt de snelle opkomst van cashback-sites misschien wel vergeten te worden.

Voor wie het niet weet: Een cashback-website is een soort GPT-website. Cashback-websites geven hun leden een percentage van het aankoopbedrag terug als deze leden producten of diensten online hebben gekocht en daarbij de links op de cashback-website hebben gebruikt. (uit: Wikipedia)

Euroclix biedt haar leden een volledige cashback-service, de voorheen GTP , biedt naar eigen zeggen: 'Bij EuroClix vind je elke korting of aanbieding bij 1.900 webwinkels.' Een andere snel groeiende site is Directkorting.com. Wat betekent dit voor affiliates marketing? Is een cashback-site gewoon een sociale affiliate? Wat is de dreiging? Biedt het ook kansen?

Zijn cashback-websites gewone affiliates, met als enige verschil dat zij een deel van de commissie afstaan? Die vraag is natuurlijk niet zo eenvoudig te beantwoorden. I.i.g. is er een grote overlap tussen de webwinkels, die beschikbaar zijn voor affiliates marketing en webshops waarbij cashback-websites korting verlenen. Feitelijk nemen de cashbacksites af bij dezelfde affiliates-netwerken, zoals affiliate4you, Daisycon affiliate marketing, m4n, tradetracker, RushCommerce, etc.
Daar is dan volgens mij ook meteen de grootste dreiging. Want wie krijgt de commissie als een bezoeker via jouw affiliates-link als nog via een cashback-site zijn aankoop doet? In eerste instantie lijkt hiervoor een actieve actie van de bezoeker / koper nodig. De koper wordt doorgestuurd naar de webshop. Daar moet gerealiseerd worden dat er korting te krijgen is. De bezoeker moet de site verlaten en via de cashback-site terugkomen. Gaat de commissie in dit geval niet naar de cashback-site, dan zouden zij de bezoeker wel moeten betalen (die heeft immers iets gekocht, waarbij hem een korting geboden werd), maar ontvangt de cashback-site de commissie niet.
In eerste instantie lijkt dit nog veel gevraagd van de bezoeker. Bijvoorbeeld EuroClix biedt echter de zgn. Clix Assistent aan. De Clix Assistent is een browser-plugin, voor alle gangbare browsers. Leden van EuroClix die deze plugin gebruiken, zien op elke website waar zij korting kunnen krijgen bovenin het browservenster een gekleurde balk verschijnen. Vanuit die balk kan de gebruiker met 1 klik switchen naar de EuroClix-link. Wie gaat nu de commissie verdienen?

Bovenstaande geeft ook een nadeel weer van affiliates marketing in het algemeen. Draait het bij affiliates marketing om de eenmalige aankoop, bij cashback draait het veel meer om de bezoeker (klant). Cashback-sites bouwen een database op met leden. Is een bezoeker eenmaal vastgelegd (lid geworden) dan blijft deze bezoeker ook geld opleveren bij toekomstige aankopen. Affiliates links hebben soms ook wel een bepaalde levensduur, verondersteld dat de bezoeker sowieso niet afgepakt kan worden, een bezoeker wordt nooit gebonden of vastgelegd.
In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld bij drogisterij.net krijg je nog wel een extra vergoeding voor een 'nieuwe' klant, maar ook dan wordt niet steeds niet jouw klant(!). Affiliates moeten of beter kunnen dus steeds opnieuw een product verkopen, ook als de bezoeker eerder via een andere affiliate kocht.

Bij het binden van klanten ligt dan misschien ook wel een kans voor affiliates. EuroClix biedt ook jou als affiliates / webmaster een blijvende vergoeding voor aangebrachte leden. De vergoeding bestaat niet alleen uit een vast deel (+/- € 1,95), maar ook uit een percentage van alle (toekomstige) verdiensten van het aangebrachte lid. Je ontvangt zelfs 10%! Dat is blijvend. In dat geval zou je de bezoeker moeten gaan motiveren zijn aankoop niet via jouw affiliate-(deep)link, maar via EuroClix. Of beter gezegd: 'vraag' de bezoeker, via jouw unieke link, lid te worden van EuroClix en vervolgens als nog het gewenste product te kopen. Er zijn gevallen denkbare, volgens mij vooral deeplinks met een relatief laag orderbedrag, waarin dit gunstig zou kunnen uitpakken.

Voor een orderbedrag van 20 euro, waarvan je 10% commisie zou ontvangen, verdien je direct (ongeveer) evenveel als je zou verdienen met een nieuw lid bij EuroClix. In het laatste geval volgen daar misschien ook nog extra inkomsten uit, de genoemde 10%. Moeilijk is dat niet te bepalen is of een bezoeker al lid is van EuroClix. Iemand doorsturen die al lid is, gaat verloren (koopt via zijn bestaande account of niet). Ook is moeilijk te zeggen hoeveel mensen van hun aankoop zouden afzien als zij eerst lid moeten worden van EuroClix.

Veel cijfers zijn er niet. Sowieso kun je niet meer deeplinken. Cashback-sites zijn niet erg transparant in het vermelden van waar bijvoorbeeld de aangemelde leden vandaan kwamen. Koppelen van subids of extra link informatie is niet mogelijk, dus de resultaten van je inspanningen zijn zeer moeilijk te meten. Valt er dan helemaal niets over te zeggen? Opvallend genoeg biedt m4n, het aanbrengen van leden voor EuroClix aan voor affiliates. Verdiensten zijn dan minimaal 2 euro voor elk nieuwe lid (lead). Volgens de gegevens van m4n bedraagt de eCPC (effective cost per click) van de deze campagne: € 0,05 Dit kun je vergelijken met de eCPC van de oorspronkelijke deeplink die je wilde aanbieden. Deze vergelijking loopt niet helemaal goed, omdat het eCPC bij m4n uitgaat van € 2,- euro per lead en je bij EuroClix direct € 1,95 euro ontvangt. M.i. even te verwaarlozen. Vraag blijft dan verder of de bezoeker het kan waarderen. Hoe klantvriendelijk is dat? Google wel klantvriendelijke sites. Behalve dat is dit ook bepalend voor de CTR van de links. Die moet eigenlijk ook meegenomen in de bovenstaande vergelijking. In dat geval vergelijk je het product van de CTR met de eCPC.

Ook zou je beide links natuurlijk kunnen combineren. Op Ingetrokkentepels.nl verkoop ik bijvoorbeeld de Niplette. De link is nu:

Bestellen

Daarvan zou ik dan maken:

Bestellen (of bestel met korting via EuroClix bij drogisterij.net)

De oorspronkelijke tekstlink heeft een eCPC van €0,21 (afgelopen maand) en een ctr van 7,9%. Zou de ctr zich over beide links verdelen, dan levert dit, los van het lange termijn effect een verlies. Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de ctr van de oorspronkelijke link niet of nauwelijks daalt en dat de kortingslink een andere doelgroep aanspreekt. De ctr van de kortingslink, zou in dit geval dus veel hoger moeten zijn als van de oorspronkelijke link. In dit voorbeeld lijkt dat niet realistisch. Deze stategie werkt waarschijnlijk het beste, bij links met een hoge ctr en lage eCPC.

Overigens blijkt in dit voorbeeld nog maar eens duidelijk wat het gemis aan 'deeplinking' is. Er wordt nogal wat gevraagd van de bezoeker; Registeren, webshop zoeken en het product zoeken, voordat hij kan kopen met korting

Zou je toch deze strategie volgen, dan maak je jezelf natuurlijk wel afhankelijk van EuroClix (of een andere cashback, zoals Directkorting.com, die overigens alleen een vaste vergoeding van € 2,50 betaalt voor nieuwe leden). EuroClix bestaat overigens al ruim 10 jaar en heeft in die tijd al bij 10 miljoen euro uitgekeerd.

Ga je EuroClix inzetten i.c.m. met je affiliates marketing, dan vergroot dat wel je kans op een passief inkomen. De beloofde toekomstige 10% is namelijk zuiver passief inkomen. LET OP: wanneer je jouw EuroClix account uitsluitend gebruikt voor het aanbrengen van nieuwe leden en verder niet meedoet aan het GTP-gedeelte kan je account op non-actief gezet worden. Accounts raken overigens regelmatig op non-actief. In de afgelopen 10 jaar heb ik 61 leden aangebracht, waarvan er op dit moment 5 de status 'actief' hebben. Mijn eigen account raakte ook op non-actief, doordat ik niet actief aan het GPT-deel meedeed (lezen en klikken op gestuurde e-mails). In die periode hadden er nog wel inkomsten van de aangebrachte leden binnen kunnen komen, dit wordt blijkbaar door het systeem niet gezien als een activiteit. Dit betekent overigens ook dat ik geen inkomsten meer ontvang van de eventueel actieve leden, die zijn aangebracht door mijn nu niet meer actieve (aangebrachte) leden.

+