Menu:

Plus500

Verdien met affiliate marketing en social media

Steeds meer bedrijven en webshops hebben inmiddels de social media ontdekt om klanten te binden. Kanalen als Facebook, Twitter en in toenemende mate ook Google+ bieden een laagdrempelige manier om rechtstreeks met de eindgebruiker te communiceren. Open communicatie en directe response helpen de klanttevredenheid te verhogen.

Grotere bedrijven hebben zelfs complete webcare teams. Kleinere webshop geven bijvoorbeeld korting via mensen die aan hun gebonden zijn via social media. Volg ons op Twitter..... Like ons op Facebook en ontvang..... zijn uitingen die we steeds vaker zien. Een website als Logo-ontwikkeling biedt elke 100e volger een gratis logo. Andere bedrijven bieden korting via social media.

Webshops die in zetten op social media en daarnaast actief zijn in de affiliate marketing, zullen verder na moeten denken over de integratie van beide kanalen. Zoals eerder beschreven in 'Affiliate marketing vist in dezelfde vijver als de opkomende cashback-branche' kunnen verschillende kanalen elkaar snijden. Publishers uit de affiliate marketing verdienen over het algemeen aan de direct verkoop en bouwen zelf geen klantenbestand op.

Een eerste stap hierin is bijvoorbeeld gezet door iCentre. iCentre verkoopt online het complete aanbod van Apple producten, waaronder Macs, iPads, iPods en iPhones. Via tradedoubler biedt iCentre publishers de mogelijkheid de Facebook actie te promoten. Via tradedoubler worden klanten doorgestuurd worden naar http://www.facebook.com/icentre. Iedereen die hier 'fan' wordt van iCentre (klikken op de 'Like'-button) kan rekenen op een flinke korting bij de aankoop van een iTunes Card. Niet geheel duidelijk is nog hoe de publisher beloont gaat worden voor de doorgestuurde klanten en hoe dit gemeten wordt. Waarschijnlijk worden de verkopen op iCentre vergeleken met de doorgestuurde bezoeker via de tradedoubler-link, bijvoorbeeld via ip-adres of cookie.

Bovenstaande laat zien dat beide kanalen dus niet alleen hoeven te snijden. In dit geval kunnen publishers dus meeliften op de Facebook-actie. Puur vanuit het perspectief van passief inkomen blijft het voor de publisher meer gunstig dat klanten niet blijven gekoppeld worden.

+